۱۳۸۹ تیر ۱۴, دوشنبه

چشم انداز تیره برای اقتصاد ایران

دقیقا 3 روز است که یا تیتر اول یا تیتر دوم یا سر مقاله روزنامه شرق درباره ی اقتصاد خصوصا چک های برگشتی است. چک های برگشتی که پارسال موفق شدند رکود بی نظیری را در عرصه اقتصاد رقم بزنند. شنبه در روزنامه شرق عنوان شد که در ماه فروردین 308 هزار چک به اعتبار 1200 میلیارد تومن برگشت خورده و امروز هم شرق در تیتر اول خودش به 4000 هزار میلیارد دلار رقم چک برگشتی در طی دوماه اخیر پرداخت.
این روند چک های برگشتی که آمار عجیب و غریبی را به جا می گذارد حاصل دو چیز می تواند باشد یکی نظام بانکی است که معایب فراوانی دارد و دیگری هم وضع افتضاح اقتصاد و بازار است
نظام بانکی و قوانین چک در ایران شکل عجیبی دارد. در همه جای دنیا برای آدمها اعتباری تعیین میشود و وقتی میخواهند به کسی دسته چک دهند با وسواس خاصی اینکار را انجام میدهند در حالیکه در ایران شما حتی اگه چک برگشتی هم داشته باشید و آمار بانکی تون جالب نباشه باز می توانید دسته چک دریافت کنید که خب طبعا همین شل گیری در دادن دسته چک به آدم ها میتواند چنین آمار فجیعی به بار بیاورد.
مورد دوم بازار و اقتصاد ایران است که رکود و تورم و البته بیشتر رکود حاکم شده و هنوز بازار به نسبت سال قبل هنوز نتوانسته به قبل از خرداد 88 برگرده.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر