۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

نصر حامد ابوزید؛ از تفسیر تا تکفیر

به بهانه ی این مطلب زیبا که تحلیلی است بر زندگی و عقاید نصر حامد ابوزید توسط نیکفر کدیور اشکوری و اکبرین قسمتی از این مطلب را اینجا لینک میگذارم



نصر حامد ابو زید حالا دیگر در خاک آرام گرفته است... دیگر نه فرمان قتلش توسط ایمن الظواهری او را می رنجاند و نه صدور حکم طلاق همسرش توسط بنیادگرایان مصری. پیکر بی جان او اینک پس از ۶۷ سال زندگی جنجالی و تحمل ۲۰ سال تبعید پس از چاپ ده ها کتاب و به یادگار گذاشتن نام بزرگترین قرآن شناس قرن به روستای زادگاهش در مصر بازگشته و روشنفکران را با یک «دغدغه» بر جا نهاده است؛ محمدرضا نیکفر، پژوهشگر فلسلفه معتقد به جدایی دین از حکومت از این دغدغه می گوید: «کاش جهان اسلام ده ها تن ابو زید داشت و اینقدر زیاد داشت که نمی توانستند دیگر آنها را تکفیر کنند، اخراج کنند و حکم قتلشان را بدهند. متاسفانه هنوز تعداد کسانی مثل ابوزید کم هستند. کسانی که آگاهی داشته باشند و شجاعت داشته باشند، نظراتشان را بیان کنند و بگویند این متن قدیمی، این متن سنتی را، این متنی که در کانون یک دین نشسته به این صورت می فهمم و در این فهم خود در عصر کنونی و در کل تاریخ تنها نیستم و می شود اینگونه فهمید و با فهمی به صورتی دیگر جهانی بهتر داشت و به تفاهم بیشتری رسید.»

+ از تنزيل تا تأويل: نصر حامد ابوزيد و مطالعه‌ی ادبی قرآن

 + مرگ مؤلف معنای متن

۷ نظر:

  1. سلام
    از زمانی که شناختمش و با آثارش اشنا شدم همیشه کارها و حرفها و مقالاتش را دنبال می کردم. کاش نسل شاگردان او باقی بمانند. دنیا با وجود بنیادگراها و نبود امثال ابوزید جای زندگی نیست!

    پاسخحذف
  2. یادش به خیر و روحش ...؟
    حالا هر جا که باشد دارد نفسی به آسودگی می‌کشد که حداقل از بنیادگرایی رهایی یافت.

    پاسخحذف
  3. سلام :) چقد تندتند آپ می کنی. موفق باشی. دنبالت می کنم.

    پاسخحذف
  4. سلام
    آدرسم تغییر کرده یک عدد سه به آن اضافه کن

    پاسخحذف
  5. امثال اینا با سرعت زیادی رو به انقراضند.هم بطور طبیعی وهم مصنوعی

    پاسخحذف
  6. همینطور که میگین اینجور افراد کم داریم و درحال انقراضند.هم با عوامل طبیعی و هم مصنوعی

    پاسخحذف