۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

جیم الف

عکسی از یک مدل ایرانی که تبلیغاتی نیست


















چند روز پیش در یک کارگاه عکاسی شرکت کردم با موضوع فشن و مد
استادی که در این کارگاه کارهایش را در ایران و ایتالیا نشان می داد و صحبت می کرد کارشناس ارشد عکاسی مد و فشن از فلورانس بود. پای یکی از فتو کلیپ های ایرانی اش مردی مسن دست بالا برد و گفت ببخشید این خانوم نه زیبا هستند و نه پایشان را دست بر می دارند. دانشجویان هم که رویشان نمی شد چنین انتقادی بکنند همه کف زدند و خندیدند. استاد هم خندید و شروع کرد به ایراد سخن
به نکات جالبی اشاره کرد من جمله اینکه در ایران باید تمام قوانین و موازین را رعایت کرد و تحویل شرکت داد، در این کلیپ سفارش کار ما یک تولید کیف و کفش بود و طرف ما یک بازاری بود، من نوعی وقتی می خواهم کار را تحویل دهم باید به فکر این باشم که ایشان ممکن است بخواهند این عکس ها را  برای تبلیغات نشان ارگان و سازمانی دهند تا کسب درآمد کنند آنوقت آنها ممکن است مشکل ساز شوند و صاحب این شرکت هم کار را از من قبول نکند! بنابراین من کلیه موازین را باید رعایت کنم لباس زیادی تنگ نباشد موها بیرون نباشد مد در ایران برای نشان دادن زیادی زیبا نباشد باید اصلا معمولی باشد ( خنده استاد) و بقیه مواردی که باید در مورد مد های زنانه در ایران دقت کرد، شاید یکی از دلایلی که در ایران مد و فشن زنانه پا نمی یگرد این قوانین سفت و سخت و عدم گرایش شرکت ها به این تبلیغات  باشد برای همین است که شما می بینید بیشتر کار های مد ما مردانه است برعکس کل دنیا که 90 درصد کارهای مد زنانه است
در سراسر کلاس وقتی استاد صحبت می کرد به این نکته نه چندان ظریف پی بردم که همه چیز در ایران به جیم الف ختم می شود با محدودیت ها و سانسورهایش و موانعی که جلوی هر چیزی سبز می شود 

۳ نظر:

  1. سلام
    خصلت نظامهای سیاسی تمامیت خواه همین است . رسانه ها انحصاری اند ، صنعت فیلمسازی کشور در خدمت نهاد قدرت است . تبلیغات یکسویه و رسمی است . وقتی الان برای مدل موی سر مردم هم الگو تعین می شود طبیعی است که با مد و فشن هم برخورد مناسبی انجام نخواهند داد

    پاسخحذف
  2. کارگاه عکاسی با موضوع فشن!؟

    پاسخحذف
  3. @ محمدرضا
    بله یه کارگاه عکسی بود با موضوع عکاسی فشن و مدل

    پاسخحذف