۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

چرا اعتراض را بلد نیستیم؟


یک روز سوار مترو شدم، واگن خیلی گرم بود معلوم بود که راننده ترن کولر را روشن نکرده، چند ایستگاهی گذشت گرما ادامه داشت و فردی که به تازگی وارد واگن شد دکمه مصاحبت با راننده را زد و به او گفت کولر واگن را روشن کن.
مدتها با فکر خود مشغول بودم که چرا من مثل او اعتراض نکردم  به گرما؟( که صد البته بر خود متاسف شدم) چرا دیگرانی که گرما می کشیدند اعتراض نکردند؟ شاید من پیش خود خود را بتوانم  فریب دهم که حالش را نداشتم و گرنه چنین و چنان می کردم اما حقیقتش این است که نمی شود گفت آن همه آدم حالش را نداشتند!!
فکرم به این مشغول شد که چرا ما ایرانیان نسبت به مشکل ، ظلم یا هر چیز دیگری که به نا حق بر ما روا یافته هیچ اعتراضی نمی کنیم؟ اینجا دیگر سیاست نیست که بگوییم چون مردم ما سالهاست که سوبسید نفت دریافت می کنند توان اعتراض ندارند و چون  سیستم مالیاتی نیست مردم نمی توانند در صورت چیزی که رایگان دریافت می کنند نسبت به حکومت معترض باشند. نه این مسئله کاملا ریشه در فرهنگ و فکر جامعه ایرانی دارد که چرا عموما اعتراض نمی کند؟ چرا عموما به چیزی که مغلوب آن شده راضی است؟



---------
بی ربط دونی :
جهت شادی روح ومفرح کردن ذات به این ویدئو از شادی و هیجان مضاعف همراه با حرکات موزون این کودک یکسال و نیمه(امیرفربد)  از دیدن رقص شکیرا توجه نمایید :))
به بهانه ی 28 مرداد 32 سالروز کودتا بر علیه دولت مردمی مصدق: ملی شدن نفت کودتا و دیوار بی اعتمادی مقاله یی ازآبراهامیان 
 




۳ نظر:

  1. مردم اینقد درگیر گرفتاریهای زندگی شدد که دیگه دل و دماغ اعتراض هم ندارند. اما اگر من بودم فکر کنم اعتراض می کردم. یه عده هم فکر می کنند لابد این عقیده ی شخصی خودشون هست کسی گرمش نبوده. شاید منتظریم کسی دیگه ای پیش قدم بشه.

    پاسخحذف
  2. سلام
    جالبه که این اتفاق 1 بار هم برای من پیش اومد اما من دست کم میتونم خودم رو این جوری گول بزنم که نمیدونستم همچین امکانی وجود داره!
    دختری که دکمه ی صحبت با راننده رو فشار داد و مشکل رو گفت چند بار دیگه هم این کارو تکرار کرد منتهی با بی ادبی و گسناخی چندش آوری که اصلا خوشایند نبود!معلوم بود که گرمابه دلیل ازدحام زیاد در کابین است و کاری از دست راننده بر نمیآید.
    ما ایرانیها اینجوی هستیم یا سکوت یا...

    پاسخحذف
  3. و اینجاست که میشه باور کرد که سیاست های یک جامعه از رفتار مردم همون جامعه نشات میگیره

    پاسخحذف